[4]POETRY BOX[1] [2][3]

 

Σύγχρονες Αναγνώσεις Ποίησης
  Ομιλητές και τίτλοι του α’ κύκλου

  • Χάρης Βλαβιανός   Ποιον αφορά η ποίηση σήμερα
    [28 Iαν]

                        

Ο ποιητής και εκδότης του περιοδικού Ποίηση ανίχνευσε τα όρια μίας «τέχνης περιττής» ενθέτοντας την θέση της ποίησης στα σύγχρονα πολιτιστικά συμφραζόμενα. Κατέδειξε το οξύμωρο ότι η  ποίηση αν και αποτελεί την κορωνίδα των τεχνών, την τέχνη που «παραμένει αναπόσπαστο τμήμα ενός περίπλοκου αλλά θαυμαστού στην αντοχή του ιστού, που συνδέει και νοηματοδοτεί τα πάντα», εν τούτοις αποτελεί και την τέχνη εκείνη με τις περισσότερες επώνυμες υπερασπίσεις από τους αρχαίους χρόνους ως τις μέρες μας Η εισήγηση αποτέλεσε μία εισαγωγή στο βιβλίο δοκιμίων Ποιον αφορά η ποίηση σήμερα, σκέψεις για μία τέχνη περιττή,. Νεφέλη 2007.

 

  • Mανόλης Πολέντας Η γενιά των beatnics
    [4 Μαρτ.]

O δημοσιογράφος και ποιητής, έχοντας ζήσει ο ίδιος στην δεκαετία του ’60 και του ’70 τον απόηχο της beat generation στις ΗΠΑ μίλησε για τα ιδεολογικά αιτήματα μιας παρέας (Γκίνσμπεργκ, Κέρουακ, Μπάροουζ) που άνθησαν ως χαρακτηριστικά γνωρίσματα της γενιάς της αμφισβήτησης και συμπυκνώνονται στην συγκλονιστική ανάγνωση της ποιητικής σύνθεσης Ηοwl, από τον ίδιο τον Γκίνσμπεργκ.

 

  • Μαρία Τοπάλη Η  ποίηση ως αφήγηση
    [1 Απρ.]

Η ποιήτρια και μεταφράστρια διάνοιξε την προβληματική γύρω από τις δυνατότητες τις ποιητικής φόρμας να υποδεχθούν τις αφηγηματικές προθέσεις του ποιητή, αλλά και γύρω από την τύχη της ίδιας της αφήγησης εν μέσω της μετα-νεωτερικής συνθήκης. Οι αναγνώσεις ποιημάτων των Καρούζου, Σαχτούρη, Δημουλά, Βλαβιανού δεν απέδειξαν τα αναλλοίωτα χαρακτηριστικά της αφήγησης, αλλά μάλλον φανέρωσαν σταθμούς της περιπέτειάς της. Αντιστρέφοντας τον στίχο του Μακλίς [Archibald MacLeish] υπενθύμισαν ότι «το ποίημα δεν πρέπει μόνο να είναι αλλά και να σημαίνει»· ίσως μία ιστορία.

 

  • Δούκας Καπάνταης  Ο ποιητής, ένας όχι χαμηλών τόνων πολίτης
    [29 Απρ.]

Ο διδάσκων φιλοσοφίας και ποιητής στοχάστηκε πάνω στην ανέλιξη του ποιητή στην πυραμίδα της τέχνης του, καθώς και την εμπλοκή του στην κοινωνική λειτουργία της τέχνης αυτής. Με αποσπάσματα από τα Aνοιχτά χαρτιά του Ελύτη αντιδιέστειλε το θράσος της γενιάς του ’30, που αντιπαρατέθηκε σε κάθε σφαίρα της κοινωνικής ζωής με τα κακώς κείμενα της παράδοσης, προς τις ακαδημαϊκού τύπου φιλαυτίες, που ανταλλάσσει η τρέχουσα ποιητική κοινότητα προκειμένου να υπάρξει, έστω και ασθμαίνοντας.

 

  • Έ κ τ α κ τ η   β ρ α δ ι ά   ε ρ ω τ ι κ ή ς   π ο ί η σ η ς
    [20 Μαίου]

Πέντε σύγχρονοι έλληνες ποιητές απήγγειλαν ερωτικά ποιήματα και υπερασπίστηκαν το αισθητικό τους στίγμα. Αποτολμώντας να δώσουν αξιολογική υφή στο γούστο τους έθεσαν τεχνικά ζητήματα όπως: η χρήση διαφορετικών προσώπων και η διασπορά του κέντρου, η αντιδιαστολή υψηλού τόνου/υπαινιγμού, αισθήματος/αισθηματολογίας, ελεύθερου/έμμετρου στίχου, ενώ τέλος, τοποθετήθηκαν συνολικά για την ερωτική ποίηση στην μετα-νεωτερική συνθήκη, καθώς και την δραστικότητα των νέων και παλαιών ποιητικών τρόπων.

Οι   π ρ ο σ κ ε κ λ η μ έ ν ο ι   π ο ι η τ έ ς  και οι  π ο ι η τ έ ς  των οποίων ποιήματα διαβάστηκαν είναι:

Φοίβη Γιαννίση            →    Αρχίλοχο, Αλκμάνα

Δούκας Kαπάνταης      →    Νίκο Eγγονόπουλο

Κατερίνα Hλιοπούλου  →    Ivan Goll
Μαρία Τοπάλη          →    Σαπφώ, Αnne Sexton, Μάτση-Χατζηλαζάρου, Else Lasker-Schüler,
Χάρης Βλαβιανός        →     e.e.cummings

 

  • Χρήστος Χρυσόπουλος – Γιώργος Χαντζής Το πρόβλημα της γραφής
    [3 Ιουν.]

Στο πλαίσιο μίας οπτικής και αναγνωστικής performance, με την ιδιότητα του πεζογράφου ο πρώτος και του ποιητή ο δεύτερος, επιχείρησαν να διερευνήσουν το άδυτο των παρασκηνίων της δημιουργίας –τους όρους με τους οποίους ο συγγραφέας αντιλαμβάνεται «τι κάνει» κατά την συγγραφική διαδικασία. Αφορμή στάθηκαν οι ισχυρές αναλογίες των παροιμιών της κόλασης του Γουίλιαμ Μπλέϊκ μεταφερμένες στο πεδίο της φαινομενολογίας της γραφής. Ως εργαλεία χρησιμοποιήθηκαν το πεζογραφικό κείμενο (όροι στοχαστών & όροι ιδιολέκτου) και το ποίημα ποιητικής ή το απόσπασμα ποιήματος ποιητικής. Το κάθε ζευγάρι στροβιλίστηκε αντιστικτικά γύρω από μία έννοια αυτής της φαινομενολογίας (έμπνευση, συνταγή, τεχνική κ.ο.κ.). Τα δεκαπέντε ζευγάρια μαζί με οπτικοακουστικό υλικό παρουσιάζονται στο τελευταίο (4ο) τεύχος του ηλεκτρονικού περιοδικού Poema.(www.poema.gr)

Οι Σύγχρονες Αναγνώσεις Ποίησης θα ξαναρχίσουν τον Σεπτέμβριο. Στο πλαίσιο του β’ κύκλου, με την ίδια περιοδικότητα –την πρώτη κυριακή κάθε μήνα–θα επιχειρείται το πορτραίτο σύγχρονων ελλήνων ποιητών. Δευτερευόντως, θα διοργανωθεί διαγωνισμός ποίησης για δημιουργούς που δεν έχουν εκδώσει ποιητική συλλογή.

Tην επιμέλεια των Αναγνώσεων έχει ο Γιώργος Χαντζής.

 

 

 

Links

 

www.dasein.gr
www.poema.gr
www.poeticanet.gr
www.chrissopoulos-vivlia.blogspot.com

 

Δύο ποιηματα της Mary Oliver.

Η Mary Oliver είναι μια φυσική ρομαντική ποιήτρια μέσα στο σύγχρονο τοπίο της Αμερικάνικης ποίησης. Στην ποίησή της που αναγνωρίζει ως προγόνους της τον William Blake και τον Walt Whitman, το απρόσιτο «άλλο» του φυσικού κόσμου και η επιθυμία της συγχώνευσης ή συμμετοχής σε αυτό, συνυπάρχουν με την αμφιβολία για την αξιοπιστία της ανθρώπινης συνείδησης, από όπου πηγάζει και η γλώσσα που χρησιμοποιεί.

Η Mary Oliver γεννήθηκε το 1935 στο Maple Heights του Ohio. Η πρώτη συλλογή της κυκλοφόρησε το1963.>>>>

Τοπιογραφίες, II >>>
Από το βιβλίο της Δήμητρας Κωτούλα «Τρεις νότες για μια μουσική» εκδ. Νεφέλη. Μία λυρική φωνή απογυμνωμένη από συναισθηματισμό ή αισθητισμό χωρίς να της λείπει ούτε η θερμότητα ούτε το κάλλος. Υπάρχει ένα πολύ απροσδιόριστο στοιχείο στην ποίηση για το οποίο δεν μπορείς να βρείς αποδείξεις. Αυτό το στοιχείο θα το ονόμαζα για να συννενοηθούμε «ειλικρίνεια» (δεν έχει σημασία εδώ το στυλ ή η σχολή, η ιδιόλεκτος στην οποία ανήκει ο ποιητής ούτε αν είναι σούπερ πειραματικός ή κινείται σε γνωστές φόρμες). Στην περίπτωση της Κωτούλα σημαίνει πως όταν λέει ένα «μπλε μοναδικό» αυτό το μπλε την έχει δηλητηριάσει.>>>

Σύγχρονες Αναγνώσεις Ποίησης>>> 
φιλοξενήθηκαν στο φιλοσοφικό café Dasein την πρώτη κυριακή κάθε μήνα. Στις συναντήσεις που πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο του α’ κύκλου (Ιαν.-Ιουν. 2007) ένας ή περισσότεροι ποιητές επεξεργάστηκαν μία όψη του ποιητικού φαινομένου με εισήγηση, οπτικοακουστικό υλικό και ανάγνωση   αντιπροσωπευτικών ποιημάτων που θεματοποιούσαν την προβληματική τους.
Το κοινό που συναπάρτισαν συγγραφείς, ποιητές, μεταφραστές  και άνθρωποι του γραπτού λόγου ανταποκρίθηκε με ενστάσεις και τοποθετήσεις, ολοκληρώνοντας το στίγμα του εγχειρήματος: την συλλογική διερεύνηση της “νέας ανάγνωσης” της ποίησης ως προϋπόθεση της σύγχρονης γραφής.
Μετά το τέλος των συζητήσεων νέοι δημιουργοί είχαν την δυνατότητα να διαβάσουν ποιήματά τους μπροστά σε ένα εξειδικευμένο κοινό. >>> 

Η κοινότητα των πολεμιστών II : η κοινότητα των θεμελιωτών >>> (16/44)Το κείμενο αυτό του Marcus Steinweg αποτελεί συστατικό στοιχείο του έργου “U-Lounge” του Thomas Hirschhorn για την έκθεση «Ο Μεγάλος Περίπατος» του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης ( Αθήνα, 2006) >>>

 

Οπισθόφυλλο, της Κατερίνας Ηλιοπούλου στο poema.gr

 

poetrymailbox Κατερίνα Ηλιοπούλου

 

Κατερινα Ηλιοπούλου